Matglädje

Trevligt att umgås runt matlagning.

Semester.

Publicerad 2013-05-01 12:25:09 i

Det har blivit lite dåligt med skrivandet ett tag nu. Jag har varit på semester i Tunisien. Där provade jag på endel god mat från det tunisiska köket. Det fanns ofta lamm på buffén , något som passar min smak. Couscous med olika blandningar kyckling eller lamm var jättegott och många olika grönsaksrätter både varmt och kallt kunde man välja. Auberginegratäng och gratinerad fänkål, fyllda tomater elr paprikor smakade bra. Det skulle fungerat utmärkt att hitta god mat där även som vegetarian. Efterrättsbordet var vackert att titta på och frestade men tyvärr smakade de mesta lika. Jag köpte med mig deras krydda harissa hem som påminner om våran sambal olek. Där åt man det före maten tillsammans med bröd och det var starkt men gott. Det har varit roligt att fått prova lite ny mat men nu längtar jag lite efter våra egna svenska smaker. Första middagen hemma igen blev fiskplanka med rullader av röding och abborre,saffranssås och honungsglacerad zuccini. Hur gott som helst :) Nu ser jag fram mot grilltider med sol och värme.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Bengtsson

Matlagning och bakning för mig blir ibland lite terapi. Att läsa recept både i kokböcker och på nätet och sen laga nått gott genom att blanda från nya o gamla recept och även knycka ideér från andra ger mig inspiration. Mat från alla delar i världen prov lagas i mitt kök allt från svenskt vilt, italienskt, libanesiskt, spanskt, amerikanskt, japanskt och mycket mer.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela