Matglädje

Trevligt att umgås runt matlagning.

Saft

Publicerad 2015-08-11 09:28:55 i Allmänt

Mitt senaste projekt med mat är att prova göra saft av älggräs/älgört. Göra saft av bär har aldrig varit min grej. Vi dricker sällan saft men den här saften ska visst vara både god och nyttig om man läser på internet om den. Den innehåller salicylsyra och googlar man så kan man läsa att : 

Älggräs innehåller stora mängder glykosider som omvandlas till salicylämnen i kroppen. Älggräs ger därför naturlig smärtlindring vid huvudvärk vid förkylning och influensa. Älggräs lindrar även ledvärk och muskelsmärtor samt hämmar inflammationer

 

Älggräs innehåller hög halt av quercetin som är en flavonoid vars egenskap hämmar inflammationer i kroppen. Den är antibakteriell och bidrar till läkning vid problem med inflammation i mage- och tarmsystem. Älggräsets verksamma växtämnen ger stöd till kroppen vid förkylningar och influensa, just för de antibakteriella och inflammationshämmande egenskaperna.

Högt innehåll av slemämnen i älggräs ger skydd till slemhinnorna i kroppen.Slemämnen skapar skyddande hinna och kan lindra vid bland annat magsår.                                               Så nu ska den stå en vecka svalt innan jag silar den. Ser fram mot att testa. Mitt recept kommer från Ica buffé. 

Ingredienser

 3 l

  • 50 klasar älggräsblommor
  • 2 citroner
  • 60 g citronsyra
  • 2 kg socker
  • 2 kanelstänger
  • 2 l vatten

Så här gör du

  1. Skölj blommorna under rinnande vatten. Lägg dem i en ren hink eller i ett stort krus.
  2. Tvätta citronerna väl. Skär i skivor och lägg i tillsammans med citronsyra, socker, kanelstänger och vatten.
  3. Rör om och lägg på lock. Låt stå kallt i en vecka. Rör om varje dag.
  4. Sila och häll upp på rena flaskor. Förvara kallt.



Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Bengtsson

Matlagning och bakning för mig blir ibland lite terapi. Att läsa recept både i kokböcker och på nätet och sen laga nått gott genom att blanda från nya o gamla recept och även knycka ideér från andra ger mig inspiration. Mat från alla delar i världen prov lagas i mitt kök allt från svenskt vilt, italienskt, libanesiskt, spanskt, amerikanskt, japanskt och mycket mer.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela