Matglädje

Trevligt att umgås runt matlagning.

Julledigt.

Publicerad 2013-01-04 09:54:58 i

Ja nu har julhelgen varit och de känns som att även om man inte skulle ha så mycket julmat så har man ändå fått ätit rester i flera dagar. Så någon matlagning blir det ju inte men samtidigt är det ju skönt att inte behöva planera för mat varje dag. Vi har haft det bra i jul och alla har varit med så vi var 12 personer. Ändå tar inte maten slut, alltid lika märkligt. Till nyår blev det bara jag och maken. Lite förmycket mat även då men gott var det. Lammkotletter som jag hade lagt i marinad någon dag innan åt vi som middag och senare på kvällen mumsade vi hummer och bubbel. Oftast gör jag egen marinad till kött och något jag lärt mig med åren är att olja i marinad är inte så viktigt eftersom de inte mörar köttet, det behövs syra. Jag använder mest rött vin och citron när de är lamm. Vitlök och örtkryddor som timjan,rosmarin, salvia bl.a. Och sen låter jag köttet ligga framme på bänken. Det blir ofta mört och fint. Till julklapp iår köpte jag en gasbrännare till min man. Han har ofta pratar om att de skulle man haft. Därför fick han göra efterrätten till nyår och prova brännaren. Vi åt crème brulee riktigt gott blev det. Men det komiska var att vi nu har två gasbrännare för vi fick även en i julklapp av svärmor och svärfar. Vi var tydligen inne på samma tanke men eftersom vi har två hushåll ett i Loos och ett i Linsell så kan vi ju ha en på varje ställe. Nu är det helg idag igen så tankarna på att planera mat kommer tillbaka. Men vad är man sugen på så här efter alla helger. Husmanskost är ju gott men passar inte så jättebra om man vill ga ett glas rött vin. Hemgjord pizza kanske. Ja här får man baka egen eftersom vi inte har pizzeria på byn men den kan oftast bli godare tycker vi. Ska fundera under dagen vad jag blir sugen att laga. Jag tog även upp ett paket älgfärs igår som det kan bli goda biffar på. Hoppas alla haft en lika mysig julhelgen som jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Bengtsson

Matlagning och bakning för mig blir ibland lite terapi. Att läsa recept både i kokböcker och på nätet och sen laga nått gott genom att blanda från nya o gamla recept och även knycka ideér från andra ger mig inspiration. Mat från alla delar i världen prov lagas i mitt kök allt från svenskt vilt, italienskt, libanesiskt, spanskt, amerikanskt, japanskt och mycket mer.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela