Matglädje

Trevligt att umgås runt matlagning.

Semester.

Publicerad 2013-07-05 18:45:12 i Allmänt

De blir ju lite si och så med maten på semestern om man nu inte bjuder in främmande ( som förra helgen). Det blev lyckat och trevligt. Men sen under veckan har vi mest ätit lite rester och grillat korv i grillkåtan till middag. Enkelt och lättsamt när man är ledig. Idag gjorde jag en pastagratäng av grillad fläskytterfile som jag hade en bit av i frysen. Inte kul att värma grillat kött bara så fär så därför fick de bli en ny maträtt. Jag fräste först på lök , röd paprika och färska champinjoner. Sen i med de tärnade köttet och grädde , crème fraîche och ädelost. Allt hälldes sen över pasta som jag lagt i en form och på med lite riven ost. Gratinerades i ugnen och blev jättegott. Jag hade även massor av äggvita i kylen som jag funderade på att göra någon smarrig efterrätt av. Det slutade med glass au four. Den som man har sockerkaka i botten sen glass och massor med marängsmet på. Och sen gratineras i ugnen. Som jag minns brukade de bli jättegott men tror tyvärr min blev en flopp. Hade nog på för mycket marängsmet som bara blev lös och kall nästan. Så kan de gå om man improviserar lite och inte följer ett recept från grunden. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Bengtsson

Matlagning och bakning för mig blir ibland lite terapi. Att läsa recept både i kokböcker och på nätet och sen laga nått gott genom att blanda från nya o gamla recept och även knycka ideér från andra ger mig inspiration. Mat från alla delar i världen prov lagas i mitt kök allt från svenskt vilt, italienskt, libanesiskt, spanskt, amerikanskt, japanskt och mycket mer.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela