Matglädje

Trevligt att umgås runt matlagning.

Båt/picknick mat.

Publicerad 2013-08-01 20:51:07 i Allmänt

Idag har jag planerat och handlat mat inför en helg ute med båten. Dom lovar en riktigt varm och solig helg. Maten som man har med ska vara lättlagad och ändå vill man ju festa till det lite. Vi har inget kylskåp så de är kylbox som gäller. Jag fryser alltid in petflaskor med vatten som funkar som kylklampar samtidigt som man får kallt dricksvatten med. Toppen ! Eftersom jag jobbar på fredag innan vi åker så blir det lite sent innan vi får middag. Då har jag tänkt mig lite tapas , olika salami och parmaskinka , ostar och kex , oliver , soltorkade tomater , tapernade , baguette och lite exotiska frukter. Då behöver man inte tänka på att fixa eld och glöd. Lunchen på lördag blir matjessill och färskpotatis. De åt vi sist vi var ute och det funkade superbra att koka lite potatis på båten när vi låg och guppade mitt ute på en spegelblank sjö. Myyys! Middagen sen blir grillad fläskfilé och färsk kokt pasta som jag tänker blanda ner creme fraîche med paprika och chili smak , mozzarella , basilika och körsbärstomater. Kommer bli saftigt så ingen sås behövs. Ev tar jag med lite vitlöksbröd som man lätt värmer i folie på grillen. Ja de gäller att planera bra och tänka vad som funkar när man är lite begränsad i utrustning. Nästa gång ska vi komma ihåg att ta med vildmarkswooken. Då kan man både steka och wooka. :)) Trevlig helg ! ( bild från förra helgens silllunch )

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Bengtsson

Matlagning och bakning för mig blir ibland lite terapi. Att läsa recept både i kokböcker och på nätet och sen laga nått gott genom att blanda från nya o gamla recept och även knycka ideér från andra ger mig inspiration. Mat från alla delar i världen prov lagas i mitt kök allt från svenskt vilt, italienskt, libanesiskt, spanskt, amerikanskt, japanskt och mycket mer.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela