Matglädje

Trevligt att umgås runt matlagning.

Längesen.

Publicerad 2012-12-10 18:15:34 i Allmänt

I helgen tog jag upp lite grytkött av älg och funderade vad för sorts gryta jag skulle hitta på. Grytor är något jag gillar därför att man kan ju egentligen ta lite av de man har hemma eller också letar man fram ett recept och de kan också bli festligt för de behöver inte alltid vara file eller annat fint kött. Är man många till middag blir de ju även enklare att göra en stor varm härlig gryta.
Först tänkte jag göra en ihop plockad gryta av de jag hade hemma men så kom jag på en gryta som de var längesen jag gjorde. Så de fick bli så att jag fräste på lök , vitlök, kött och massa gul curry, salt och peppar. Sen har jag i vatten och buljongtärning, lite grädde och creme fraiche så får de puttra tills köttet blir mört och nästan faller sönder. Har man älgkött krävs det verklig att man har tid att låta de puttra länge för att köttet ska bli gott annars blir de lätt segt.
Sen serverar jag de med bulgur eller ris , kokosflingor, hackad banan och äpple, jordnötter och mango chutney.Det här är en supergod gryta som blir lite festlig om man lägger tillbehören i små skålar när man serverar. Lite exotisk kan man säga och frukten till kan man ju variera efter tycke och smak. Färsk mango och ananas blir nog också gott till. Prova gärna :)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Bengtsson

Matlagning och bakning för mig blir ibland lite terapi. Att läsa recept både i kokböcker och på nätet och sen laga nått gott genom att blanda från nya o gamla recept och även knycka ideér från andra ger mig inspiration. Mat från alla delar i världen prov lagas i mitt kök allt från svenskt vilt, italienskt, libanesiskt, spanskt, amerikanskt, japanskt och mycket mer.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela