Matglädje

Trevligt att umgås runt matlagning.

Inspirationsdag i ystning.

Publicerad 2013-02-26 19:13:00 i

I lördags var jag på en inspirationsdag i ystning. Kursen var i Järvsö och ledare var Marianne Pallars som tillverkar Jarseost. Vi kom klockan 9 och då hade hon förberett mjölken genom att pastörisera den , dvs upphettat den till 63 grader. Sen fick den kylas ner till 32 grader då det var dags att ha i syrakultur. Sen får den vila en stund innan det var dags för ostlöpe. Det var många procedurer och många timmars arbete och pysslande med ostmassan innan den var klar att hällas upp. Vi provade också att koka ricottaost på vassle , som det blir massor av. Mjölken innehåller mycket vatten. Osten vi gjorde idag var enkel men en mycket god hårdost. Vi fick även göra en mjuk färskost som kryddades med rosepeppar och timjan. Vi kokade på 400 liter mjölk vilket är omöjligt för en hemmapulare. Det krävs ett stort mejeri och stora grytor. Men jag ska absolut prova att göra lite egen ost både grönmögel och färskost och annat om jag lyckas. Det var verkligen en givande och lärorik dag för att våga hem och prova. Dagen slutade klockan 16,00.

Kommentarer

Postat av: Frida

Publicerad 2013-03-05 16:15:38

De ser jätte spännande ut!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Bengtsson

Matlagning och bakning för mig blir ibland lite terapi. Att läsa recept både i kokböcker och på nätet och sen laga nått gott genom att blanda från nya o gamla recept och även knycka ideér från andra ger mig inspiration. Mat från alla delar i världen prov lagas i mitt kök allt från svenskt vilt, italienskt, libanesiskt, spanskt, amerikanskt, japanskt och mycket mer.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela