Matglädje

Trevligt att umgås runt matlagning.

Påskhelg.

Publicerad 2013-04-03 10:39:30 i

Då har vi haft påsk och ett helt underbart väder. Ingen vill stå inne vid spisen när det är så skönt ute. Vi har varit i Härjedalen och där är vi många som hjälps åt med matlagning. Vi turas om. På torsdag gjorde jag Osso bucco på fläslägg med pasta och gremolata. På fredag var vi på isen hela dagen och anglade. Där fanns de kolbulle eller varmkorv ( jag köpte en stor konservburk med 30 korvar i som vi ställde direkt i elden , smidigt och gott) och hemma på kvällen var det svärmors tur att laga middag. Vi fick röding och spättfiléer som rullades ihop med en röra av chèvre , creme fraîche och soltorkade tomater mellan. Till det serverades det saffranssås, smörstekta rödbetor och matvete. Sen på lördagkväll bjöd syster på grillat ( premiär i emftermiddags solen) med "kick saloon" tema. På söndag blev det min tur igen och jag hade en jättefin bit älgfransyska som jag helstekte till 64 grader och gjorde råstekt potatis till. Sen skar jag köttet när det var klart och la det på potatisen och gratinerade snabbt med vitlökssmör. Typ Filé Provencal. Supergott blev allt och köttet mört och fint även fast det var älg. Vi har lyckats få tag på fint kött iår. Ja det blev en liten sammanfattning av påsken. Sill lunch och Janson blev det på fjället. Annars äter vi helst " vanlig" mat i våran familj på påsken och inte en massa påskbord.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Bengtsson

Matlagning och bakning för mig blir ibland lite terapi. Att läsa recept både i kokböcker och på nätet och sen laga nått gott genom att blanda från nya o gamla recept och även knycka ideér från andra ger mig inspiration. Mat från alla delar i världen prov lagas i mitt kök allt från svenskt vilt, italienskt, libanesiskt, spanskt, amerikanskt, japanskt och mycket mer.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela