Matglädje

Trevligt att umgås runt matlagning.

Citronkantareller till lamm.

Publicerad 2014-01-26 11:38:32 i Allmänt

Igår åt vi lammkotletter med risotto och citronkantareller. Ett recept som vi gjort många gånger är ur kokboken Spis , recept på mat från Gästrikland och Hälsingland som min man fått i present av en god vän som tyvärr inte finns med oss längre. Kantarellerna blir lite olika varje gång.

 Igår blev dom jättebra och lagom med syra från citronen. Så här gör man. Först fräser man två krossade vitlöksklyftor i olja och oregano. Lyft ur vitlöken när den blir brun. Lägg i hackade kantareller och puttra i oljan tills de blir mjuka. Tillsätt kalvbuljong Vispa äggula i saften från citron till ett fluffigt skum. Och precis innan servering rör man ner citronfluffet i kantarellerna. Det blir skummigt och lite gult runt svampen. Och jättegott. 

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Bengtsson

Matlagning och bakning för mig blir ibland lite terapi. Att läsa recept både i kokböcker och på nätet och sen laga nått gott genom att blanda från nya o gamla recept och även knycka ideér från andra ger mig inspiration. Mat från alla delar i världen prov lagas i mitt kök allt från svenskt vilt, italienskt, libanesiskt, spanskt, amerikanskt, japanskt och mycket mer.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela