Matglädje

Trevligt att umgås runt matlagning.

Surdegsbröd.

Publicerad 2013-05-04 16:05:51 i

Idag har jag provbakat på färdigköpt surdeg som sälj i affärerna nu. Jag är lite mot allt halvfabrikat som säljs i butikerna ibland när det är så enkelt att göra själv men samtidigt blir jag nyfiken på vissa saker och måste prova. Jag faller väl för reklamen ;). Recept står på burken och hur man gör så det är enkelt. Först tänkte jag byta mjölsort och ta dinkel istället för grovt rågmjöl men ångrade mig och ville följa receptet första gången. Jag tyckte att degen blev lite hård så jag hällde i lite mer vatten. Kanske jag slarvade när jag mätte mjölet. Men efter att jag arbetat degen 10 min så blev den fin. Det jäste bra , 2 timmar, ja det är en heldags arbete att baka bröd men det är det värt. Brödet blev saftigt ( som surdegsbröd blir) och gott och ytan lagom hård. Nästa gång ska jag prova att ta dinkelmjöl. För köpa det här fler gånger kommer jag faktiskt göra. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Bengtsson

Matlagning och bakning för mig blir ibland lite terapi. Att läsa recept både i kokböcker och på nätet och sen laga nått gott genom att blanda från nya o gamla recept och även knycka ideér från andra ger mig inspiration. Mat från alla delar i världen prov lagas i mitt kök allt från svenskt vilt, italienskt, libanesiskt, spanskt, amerikanskt, japanskt och mycket mer.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela