Matglädje

Trevligt att umgås runt matlagning.

Förbereder kvällens mat.

Publicerad 2013-05-04 13:44:17 i

Har planerat kvällens middag och förbereder det som går. En bit biff av älg har lagts i marinad för två dagar sedan. Den ska dubbelmarineras , ett recept som svärmor bjudit på men hon gjorde det på fläskytterfile. Marinaden 1: 1msk hoisinsås, 2msk soja, 1msk olja, 1tsk socker. Och efter att köttet är grillat eller stekt gör man en till marinad som hälls på köttet när det ska serveras. Marinad 2: 3msk vitvinsvinäger, 2msk vatten, 3/4dl olivolja, 1/2tsk salt, 1tsk socker, 2krm svartpeppar, 1/2dl hackad persilja och skal av 1 citron. Tillbehör till detta blir ungrostade paprikor , röd,gul,grön som jag sedan smular över lite fetaost och strör på svarta oliver. Sommrigt och gott att äta lite vitlökscremefraiche till. Och sen har jag tänkt göra en rotsaksgratäng med bl.a. min favorit , sötpotatis i. Eftersom det blir en krämig gratäng till och köttet får ytterligare marinad så behövs det ingen sås ikväll. Jag vet att det pågår matstafett i Ljusdal idag och där hade det varit roligt att vara med men jag hade förmodligen fått beslutsångest på vad jag skulle valt att bjuda på. Jag har ju många favoriter. :).

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Bengtsson

Matlagning och bakning för mig blir ibland lite terapi. Att läsa recept både i kokböcker och på nätet och sen laga nått gott genom att blanda från nya o gamla recept och även knycka ideér från andra ger mig inspiration. Mat från alla delar i världen prov lagas i mitt kök allt från svenskt vilt, italienskt, libanesiskt, spanskt, amerikanskt, japanskt och mycket mer.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela