Matglädje

Trevligt att umgås runt matlagning.

Mums!

Publicerad 2012-11-18 12:24:05 i Allmänt

Jag märker att jag har lite svårt att få till att skriva i bloggen varje dag. Men det får väl bli när jag har tid helt enkelt.
I helgen har det blivit bara god mat igen. På fredag gjorde vi gratinerad krabba. Efter att krabborna var urrensade på allt kött av maken så gjorde jag en stuvning där jag fräste på hackad purjolök lite vitlök i smör. Sen pudrade jag på lite mjöl och fyllde på med krabbspad och grädde. Jag kryddade med salt ,peppar,basilika, rivet skal av en citron, parmesanost och en lite skvätt Chapel Hill.Citronskalet gjorde att det blev en fräsch smak. Stuvning la jag i skalen från krabban och gratinerade till dom fick fin färg. Till de drack vi Chapel Hill.
På lördag hade vi turen att bli bortbjuden på middag. Alltid lika trevligt att få prova andras goda mat och få nya ideer. Middagen var råstekt potatis med helstekt fläskytterfile och massa vitlökssmör,smörstekta gula kantareller och sallad. Efterrätten var en mjuk och god vaniljpannacotta med hjortron, kaffe och konjak. Allt var supergott och trevligt sällskap som vanligt. Tur att de blev en promenad på 3km tur och retur när man har mumsat i sig så mycket gosaker :)

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Bengtsson

Matlagning och bakning för mig blir ibland lite terapi. Att läsa recept både i kokböcker och på nätet och sen laga nått gott genom att blanda från nya o gamla recept och även knycka ideér från andra ger mig inspiration. Mat från alla delar i världen prov lagas i mitt kök allt från svenskt vilt, italienskt, libanesiskt, spanskt, amerikanskt, japanskt och mycket mer.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela