Matglädje

Trevligt att umgås runt matlagning.

Långweekend.

Publicerad 2012-11-13 20:55:33 i

Torsdag till söndag har tillbringats i Stockholm. Jag har varit på Fritidspedagogernas rikskonferens. Men först på torsdagskväll var jag på en trevlig italiensk restaurang med min kollega. Jag åt pasta med salccica och champinjoner som var jättegod. La famillia på Kungsholmen. Konferansen var bra och gav bra inspiration till jobbet. Tanken att stanna kvar hela helgen var att få träffa sonen lite och det var trevligt. Vi var på en koreansk restaurang med honom på fredag och åt mat som serverades i heta stenskålar. Både annorlunda och gott. Kul att prova nya maträtter och något man inte har möjlighet att tillaga hemma. Skålarna finns att köpa , för de frågade jag men bästa sättet att hetta upp dom var på gasspis. Till maten bjöd sonen på en koreansk snaps likvärdigt med sake. Sen på lördag besökte vi " Mitt kök mässan",Mat & vinmässan. Tror det var tredje gången vi var dit och lika trevligt som vanligt. Jag provade en hel del nya viner som jag vet att jag kommer köpa. Mauro Ripasso, amarone. Apassimentoviner. Plantation rom mm. Som sällskap på mässan hade vi moster,faster och farbror. På kvällen blev vi bjudna på middag hos fam G där vi även bodde. Åter igen fick jag prova något nytt nämligen Ankbröstfile och till de serverades det rotselleripure och rödvinssås. Anka har jag varit nyfiken på en längre tid men eftersom de är svårt att få tag på där jag bor så har det inte blivit av. Det smakade inte riktigt som jag trodde , de var inte alls likt kyckling utan mera ett rödare kött. Jag skulle gärna vilja prova att laga det själv någon gång. Även här blev vi bjudna på många goda amarone och ripassoviner. Efterrätten var en lakritsparfait och en halv söt asti cinzano som passade jättebra till smaken av lakrits. Med på middagen var både våran son och familjen G's två söner. En rolig , fnissig och trevlig kväll. Bara dottern saknades som är i Bruksvallarna på jobb. Jag har verkligen hunnit med massor av trevliga saker under den här helgen. Precis som jag hade förväntat mig. Nästa helg ska tillbringas lite lugnare hemma i soffan. De tar på krafterna att ha trevligt. Bild på den koreanska maten.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

Maria Bengtsson

Matlagning och bakning för mig blir ibland lite terapi. Att läsa recept både i kokböcker och på nätet och sen laga nått gott genom att blanda från nya o gamla recept och även knycka ideér från andra ger mig inspiration. Mat från alla delar i världen prov lagas i mitt kök allt från svenskt vilt, italienskt, libanesiskt, spanskt, amerikanskt, japanskt och mycket mer.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela